10-05-1940 – Ochten/Ijzendoorn – Ju 52/3m – 6533 – 2./kgrzbv 1. – Uffz Arthur Fulte – Duitsland

Het verslag van de Nederlandse rivierbatterij No1 meld op de 10de van mei 1940 het neerhalen van een Duits toestel. Dit verslag werd geschreven door de Nederlandse reserve-Kapitein W.F. van Iterson. Als tijdsstip van neerkomen vermeld de reservekapitein 8:36 uur. Tevens vermeld hij dat hij persoonlijk polshoogte is gaan nemen op de crashsite. Tijdens het neerhalen is een ontploffing in de staart van het vliegtuig waargenomen. Het wrak van het vliegtuig is neergekomen op het bouwland van Van Riemsdijk, nabij de Pottumsche brug over de Linge, ten Noordwesten van Ochten. Het wrak is volledig uitgebrand en de motoren zijn diep in de klei geslagen.

In het vliegtuig waren aanwezig Uffz Arthur Fulte, Ofw Karl of Johan Poeser , Gefr Walter Händel(vermist gebleven). Kgvn: Uffz Wilhelm Buchholz en Gefr Wilhelm Lösch. Het doel van het vliegtuig is nog onduidelijk. De ju 52/3m is een transport vliegtuig dus het is uitgesloten dat het vliegtuig op een gevechtsmissie was. Er zijn twee reële doelen over: verkenning of bevoorrading van de oprukkende Duitse troepen. Het laatste is het waarschijnlijkst omdat er rond de crashsite enorme hoeveelheden munitie is aangetroffen. Hier kan uit worden opgemaakt dat het toestel waarschijnlijk was geladen met munitie.

 

De restanten van de Ju 52 te Ijzendoorn. De Junker was waarschijnlijk geladen met munitie. Dit verklaart o.a. de ontploffing van de staart, de vele brokstukken en het uitbranden van het vliegtuig.

Het stoffelijk overschot van Uffz Arthur Fulte is eerst begraven op het militaire ereveld te Rhenen en is later herbegraven op de Duitse militaire begraafplaats te Ysselsteyn (Limburg). Poeser was in eerste instantie al vermist opgeven maar is later opgegeven als gesneuveld meer is er niet over hem te vinden. Walter Handel is tot op de dag van vandaag vermist. Over de heren Buchholz en Losch is ook geen verdere informatie te vinden.