12-05-1940 – Opheusden (“de key”) – Fokker C-V – 0592 – 111-2 LVR – 1e SGTVL G.F. Roeloffzen – Nederland

Om 18:32 op 12 mei 1940 stijgen drie Fokkers op vanaf vliegveld Ruigenhoek. . De bemanning van de Fokker bestaat uit 1e Sergeant Vliegenier G.f. Roeloffzen en reserve-sergeant waarnemer J.L. Holzt. Deze  lichting Fokkers hadden als doel om Duitse stellingen rondom de Grebbeberg te bestoken. Op de heenreis worden de Fokkers door eigen troepen beschoten bij Culemborg, maar gelukkig raakt geen van de vliegtuigen beschadigd.

Op het moment dat het toestel zijn doel nadert, komen er drie  Duitse jachtvliegtuigen, vanuit de wolken tevoorschijn. Tegen de Duitse Messerschmitt’s met een maximum snelheid van 640 km/u heeft een oude trage Fokker geen schijn van kans. De piloot stort de Fokker in duikvlucht naar beneden. Zo begint een wilde achtervolging die uiteindelijk zal stoppen in Opheusden.

Na de Achtervolging door Duitse vliegers, stort de  Fokker C-V neer in  bij boerderij “De key” te Opheusden.
Beide bemanningsleden overleven de crash. Na de crash kwamen zij echter in een Nederlands mijnenveld terecht. Waarschijnlijk het mijnenveld ten Westen van de crashsite. Uiteindelijk wist men toch terug te keren naar de Nederlandse stellingen. Ze kwamen er slechts met lichte verwondingen vanaf.

 

Sergeant vliegenier Roeloffzen is na de oorlog tot op zeer hoge leeftijd blijven vliegen. Ook heeft hij de volgende  onderscheidingen ontvangen:

– De Bronzen Leeuw, 2 augustus 1946 door koningin Wilhelmina te ‘s-Hertogenbosch
– Oorlogsherinneringskruis met de Gesp, 1952
– Ridder in de Orde van Oranje Nassau, 10 mei 1985
– Draaginsigne Gewonden, 1993

Sergeant Roeloffzen overleed uiteindelijk op 23 juni 1998.

Over waarnemer Holtz is verder weinig bekend. Wel weten we dat Waarnemer Hans Holtz voor of na de crash in Opheusden, nogmaals in een luchtgevecht terecht is gekomen. Aan de crash in Opheusden hield Holtz een schram op zijn hoofd over. Later bleek dat dit een schampschot uit de boordwapens van de Duitse jachtvliegtuigen.