03-04-1943 – Opheusden  – Halifax II – JB866 – 408 SQDN – P/o E.A. Sirett – Verenigd Koninkrijk.

Omstreeks 19:52 3 april 1943 stijgt vanaf RAF basis Leeming een Halifax II op. Aan boord zijn de volgende bemanningsleden te vinden:

Pilot: Ebenezer Alfred Sirett – RCAF – 24 jaar.
Flight- Engineer: Kenneth Oliver Brice – RAF – leeftijd onbekend.
Navigator: Maurice Gordon Church – RCAF – 27 jaar.
Air gunner: Grant Alexander Fletcher – RCAF – 27 jaar.
Air gunner: John Dugald McBride – RCAF – 34 jaar.
Air gunner: Gilbert Davies Boyer – RCAF – 26 jaar.
Air gunner: Franklyn Roy Burke – RCAF – 22 jaar.

Zij zijn op weg naar het Duitse Essen om daar de wapenindustrie te gaan bombarderen. Kort voor 22:45 word de Halifax aangevallen door de Duitse Luftwaffe-ace Hans-Dieter Frank, afkomstig van het 2./NGJ1.

Nadat het vliegtuig van Sirett was aangeschoten vloog het volgens ooggetuigen brandend langs de zuidkant van het dorp, richting het westen. Terwijl de piloot het vliegtuig richting het Noorden draaide loste het enkele van zijn bommen om haar ballast af te laten nemen. Hierdoor werden nog diverse boerderijen geraakt , die vervolgens tot de grond toe afbrandde. Diverse ooggetuigen zagen vervolgens de verwoede pogingen van de piloot om een noodlanding te maken met zijn toestel. Het toestel kwam uiteindelijk met een enorme klap neer op een veld naast de Rijn. Hoe hard het vliegtuig neerkwam blijkt wel uit het feit dat er diverse artifacten van het vliegtuig in de nabij omtrek van de crash plek werden gevonden. De gehele bemanning vond de dood bij de crash. Zij werden eerst tijdelijk begraven naast het wrak. Later zijn zij door de Duitsers herbegraven bij de Rooms Katholieke kerk te Uden. Vervolgens zijn ze in September 1946 opnieuw herbegraven op Uden war cemetery. De grote brokstokken van het vliegtuig werden door de Duitsers opgehaald. Dit materiaal zou worden hergebruikt in de Duitse oorlogsindustrie. Na de oorlog vond men nog diverse kleine onderdelen terug waaronder een kleine ronson aansteker met daarin de letter AES. Afkomstig van de piloot van het vliegtuig.

 


22-06-1943 – Opheusden( 2.5km O) – B17-F – 42-5880 – 94BG/333BS – 2nd. Lt. J.G. Sabella – Verenigde staten

De Amerikaanse B-17 bommenwerper onder bevel van 2nd Luitenant Sabella steeg zeer waarschijnlijk op vanaf het Engelse vliegveld Bury St Edmunds. Dit was de basis waar de 94th bombgroup gestationeerd was.

Nadat de formatie bommenwerpers is opgestegen, vliegen zij richting Duitsland. Boven de Noordzee voegt zij zich bij andere formatie’s. Als missie krijgen ze het volgende mee: het bombarderen van enkele  wapenfabrieken te Huls, Duitsland.

Op de terugweg worden de bommenwerpers achtervolgt door Duitse Focke-Wulfs en Messerschmitt’s. Hierdoor raakt de b-17 van Sabella beschadigt. Het toestel kan ondanks de beschadigen haar weg vervolgen. In de buurt van Opheusden word het vliegtuig geraakt door FLAK geschut waardoor het uiteindelijk neerkomt!

In het toestel waren de volgende personen aanwezig:
Pilot: John Sabella
Co-Pilot: Delbert Long
Navigator: Joe Gaudette
Bombardier: Warren Tinker
Engineer / Top Turret Gunner: Bob Hardin
Radio Operator: Gustav Eliason
Ball Turret Gunner: Don Benner
Waist Gunner: Alf Galasso
Waist Gunner: Chas Stimpson
Tail Gunner: Leroy Blocker

Iedereen van de bemanning overleefde de klap. Zij zijn echter wel allen opgepakt door de Duitsers en belande zo in Duits krijgsgevangenschap.

Een Amerikaans b-17 bommenwerper.