21-09-1944 – Huissen – Dakota C47 – 42-93029 – 315 tcg, 309 tcs – C.W. Biggs – U.S.A ​

Omstreeks 17:20 uur kwam bij Bergerden nabij Huissen een Amerikaanse c47 brandend naar beneden. De C 47 ‘Eileen’ 42-93029 was afkomstig van het 315 U.S troop carrier group, 309 troop carrier group. Zij hadden net een stick Poolse  parachutisten gedropt bij Driel en waren daarbij geraakte door Duitse FLAK.

Aan boord van dit toestel bevond zich een 5 koppige bemanning. Zij kwamen allen om bij de crash. Het gaat om de volgende personen:

  • Cecil W. Biggs, 1/lt., Pilot, 0-671490, US
  • William L. Pearce2/lt., Co pilot, 0-666343, US
  • Thomas R. Yenner, 2/lt., Navigator, 0-2056513 , US
  • George G. Herbst, S/sgt., Radio operator, 32633474, US
  • Russel W. Abendschoen, T/sgt., Air-Engineer, 7030245, US

Citaat uit de oorlogsherinneringen van Kapelaan De Vries uit Huissen met betrekking tot de bovenstaande crash:

“Vele grote transportvliegtuigen, die bij vijf of zes in getal kwamen aanvliegen en ronddraaiden op geringe hoogte, dropte veel mensen en ook materiaal bedoeld als versterking voor de reeds gelande parachutisten. Wij zagen de vliegtuigen zo dichtbij dat wij dachten, dat ze op de panoven landde. Vanaf de Duitse kant werd er zeer weinig geschoten toch vielen er enkele vliegtuigen aan de kogels ten prooi. Zo zagen we van de zolder van de pastorie , hoe een transportvliegtuig, dat zijn last voor het grootste gedeelte had gelost brandend op ons afstormen. Er ontstond paniek op zolder en we renden naar beneden, om onder de veilige toren te komen. Nauwelijks waren we in de kerk of we hoorden een doffe dreun en een geweldige klap. De machine was kennelijk neergestort. Snel renden we weer naar de zolder en zagen achter de boerderij van de familie Wienholst een enorme zwarte rookwolk opstijgen. We dachten niet anders of de grote boerderij was geraakt. Al spoedig hoorden we, dat de machine 200 meter verderop was neergestort. De piloot had kennelijk de machine nog weten te zwenken en had zo de boerderij weten te sparen. Toch was het einde heel erg afschuwelijk en tragisch. Want in de brandende machine zaten nog zes personen. Een van hen riep nog tot zes keer toe “help”, maar hij kon vanwege de felle vlammen niet meer geholpen worden. De wanhopige toeschouwers zagen, hoe hij op het laatst zijn handen voor de ogen drukte en zo verbrandde hij levend voor hun ogen. Het was een afschuwelijk gezicht. Van de doden van deze machine heb ik twee plaatjes met hun namen en kruisje.(Deze overhandigde ik later aan de politie in Steggerda .M.D.V)
Hun namen: Thomas R. Yenner, 0-205613, t43, 44, AC
Russel Abenschoen, 7030245, t43, AP
Hulde aan deze helden, die hun leven gaven voor ons.”


25-09-1944 – Huissen (Rietkamp) – P38 Lightning –  42-67331 – 7PRG/27PS – 1st Lt W.M McDonald – Verenigde Staten

De P38 Lightning van Warren Maurice McDonald werd op 25 september 1944 tijdens een Photo Recon Mission in de omgeving van Huissen neergeschoten door een FLAK. Het toestel kwam neer bij de Rietkamp “Muldershof”.

Een formatie van vier P-38 Lightnings © IWM (FRE 1449)

Warren Maurice McDonald werd eerst begraven op de Rooms Katholieke begraafplaats van Huissen-Zand en op 1 oktober 1946 ter identificatie overgebracht naar het central Indentification Point te Straatsburg. Na de identificatie is hij august 1948 in Frankfort ,Kentucky herbegraven.

   Warren Maurice McDonald

30-09-1944 – Huissen (De Hoeve) – Tempest  – EJ629 – 274 Sqdn – F/Sgt. N.G.G. Carn – Verenigd Koninkrijk

Flight Sergeant Norman George Gilbert Carn was op 30 september 1994 bezig met een verkenningsmissie boven de Betuwe. Hij was die ochtend opgestegen van het tijdelijke vliegveld in Deurne. Tegen 10:00 uur werd het toestel geraakt door Duits afweergeschut.

      Norman George Gilbert Carn

Doordat het vliegtuig was geraakt door het Duitse afweergeschut sloeg het volgens ooggetuigen twee maal over kop en stortte neer nabij “De Hoeve” in Huissen.De piloot overleefde de crash niet en ligt begraven op Het Engels oorlogskerkhof te Oosterbeek.