21-07-1944 – Opheusden – BF110G-4 – 441100 – 1/NJG 6 – Oblt R. Schwarze – Duitsland

De Messerschmitt BF110 was in de avond van deze 21ste juli 1944 opgestegen in Neubiberg, Nabij Munchen. Waarschijnlijk moesten zij de achtervolging inzetten op Engelse en/of Amerikaanse bommenwerpers, die net hun doelen in Duitsland hadden gebombardeerd. Dat was namelijk de taak van Nachtjagdgeschwaders.

Boven Opheusden ging het mis! De oorzaak hiervan is tot op de dag van vandaag onbekend.

De radioman en de boordschutter wisten het vliegtuig per parachute te verlaten. Zij werden de volgende dag door de Duitsers weer opgehaald. De piloot Rudolf Schwarze kom om het leven doordat zijn parachute niet open ging. Hij is eerst begraven in Nijmegen en is vervolgens na de oorlog herbegraven in Ysselstein.


17-09-1944 – Opheusden – BF110-4 – 740757 – 12./NJG 1 – Uffz H. Gesse – Duitsland

De op 17 september neergestortte Messerschmitt BF110 was afkomstig van het Duitse vliegveld Bonninghardt. Die was namelijk de thuisbasis van de NJG 1. Het toestel werd gevlogen door Uffz H. Gesse, over de rest van de bemanning is bij ons verder niets bekend. Ook over de missie van het toestel en de toedracht van het neerstorten is niks bekend bij ons.


18-09-1944 – Opheusden – Stirling IV – LK-121 – 570 Sqdn – P/O C.W. Culling – Verenigd Koninkrijk

De Stirling was die ochtend opgestegen in Harwell, Engeland. Deze Stirling IV werd met een Horsa glider richting Arnhem gestuurd. In de glider zaten mannen van 6080 light warning unit(radar).

Een Stirling IV vertrekt met een glider.

Boven de haven van Tiel werd de Stirling geraakt door Duits luchtafweer. Het toestel kon hiermee nog een tijdje doorvliegen, maar boven Opheusden ging het mis! Het toestel stortte neer nabij de boerderij van de familie van Druten in de buurtschap Lakemond tussen Opheusden en Randwijk (kako: 5680-7360) dit gebeurde omstreeks 14:30 uur. De piloot van de glider wist zich van te voren nog wel los te koppelen van de Stirling. De glider kwam nabij Hemmen neer.

De 7-koppige bemanning van de Stirling overleefde de crash niet. Zij werden op de algemene begraafplaats van Heteren ten aarde besteld.
De bemanning bestond uit de volgende personen:

  • Pilot Officer C.W. Culling, piloot, 29 jaar oud.
  • Pilot Officer J.D. Baker, navigator, 21 jaar oud.
  • Flight Sergeant H.E. Browne, boordschutter, 26 jaar oud.
  • Pilot Officer G.S.C. Bell, radioman/boordschutter, 23 jaar oud.
  • Flight Sergeant E.P. Pope, boordschutter, 21 jaar oud.
  • Sergeant V. Williams, boordschutter, 19 jaar oud.
  • Corporal J.R. Coleman, passagier, 26 jaar oud.

 

In 1964 zijn er door de koninklijke luchtmacht nog stoffelijke resten en onderdelen geborgen.

 


Opheusden (langs Tielsestraat) – Tempest V – 05-10-1944 – EJ709 – 274 Sqdn – F/O G.T. Kinnell – Verenigd Koninkrijk

De Tempest V van Flight Officer G.T. Kinnell was bezig met een verkenningsmissie boven de Betuwe toen hij rond het middaguur van 5 oktober 1944 werd geraakt door Duits afweergeschut. Hij was die ochtend opgestegen van het tijdelijke vliegveld in Grave (Keent).

Tempest V van het 274 Sqdn.

Doordat het vliegtuig was geraakt door het Duitse afweergeschut was het genoodzaakt een noodlanding te maken om en nabij de Tielsestraat in Opheusden. De piloot overleefde de crash en werd door de Duitsers gevangen genomen.